ROLE PLAYING

(Midkemia 2022) NonRP v party chatu je povolené. Při běžné mluvě však zůstává RP povinné, bude vyžadováno a porušování trestáno (i zpětně na základě logů).

Na úvod pro ty, kteří slyší výraz RP poprvé - RP je zkratka RolePlaying - čili hraní role. Jde o hraní role postavy, za níž hrajete ve hře. Co to znamená? Znamená to, že za postavu máte hrát takovým způsobem, jako byste byli daná postava, pohybující se ve fantasy světě. To znamená jmenovat se, chovat se, mluvit tak, jak by to asi dělala postava ve fantasy světě. Z toho automaticky vyplývá, že žádná z postav tím pádem nemůže znát a tedy ani používat výrazy typu "lol, rofl, mmnt, jj, ok, jakej máš level, kolik máš skill.." atd atd. Zkrátka je zde zakázáno mluvit a chovat se jinak, než by bylo v možnostech dané postavy. K tomu patří samozřejmě i logickověcné záležitosti, že nikdo nemůže používat předmět přes zeď, strop, podlahu či jinou překážku, přes kterou to zkrátka v žádném reálném ani fantasy světě jít nemůže. Takové věci jsou umožněny pouze nedokonalostí počítačového systému a využívání těchto nedokonalostí je zkrátka bugování => jail.

Nováčci, kteří netuší, co je jail, nechť vemou na vědomí, že jail=vězení, kam je jejich postava uvržena na odpykání trestu za porušení pravidel. Naše vězení je vskutku originální a jedinečné. Nedá se odmakrovat a v případě trestu 50+ hlav už je to skutečný opruz. Takže radím nepokoušet se do něj dostat.

Jinak s trochou potěšení musím uznat, že při sledování zdejšího života zjišťuji, že se většina hráčů skutečně snaží minimálně o role playing mluvu, což oceňuji. Ovšem stále se vyskytují určité a neustále opakované neduhy. Tímto bych chtěl trochu Vám, hráčům napomoci a upozornit na ně. Z toho vyplývá, že když je vidíme, tak se nám (těm, co mají za úkol rp stránku shardu) ježí vlasy hrůzou. Potom to může dopadnout všelijak.

Takže nejprve neduhy co se týkají rozhovorů

1)
Dvě postavy stojí před dungem, jedna oblečená v plátech a druhá s magickou knihou v ruce.
X: Kolik ti je?
Y: 12 a tobě?
X: 5

Co je špatně?? Představte si 12ti a 5ti leté dítě, jak se sami v plné zbroji sunou do kobek. Takže takhle ne-e.

Nápověda - máme tu přeci hodnosti, které jsou pro podobný rozhovor jako dělané, takže od teďka to bude vypadat asi takto :

NPC: "Jsi nezkušený. Tohle je práce pro novice, který obstál v prvním novické zkoušce."

Zkouška = level. Novicem jste od 10.lvl. 10+1=11. Quest je určen pro postavy od 11.lvl včetně.

Příklad rozhovoru ve hře :
"Jaký máš level?" "12" = oba jail
"Jaký máš level?" "mlčí" = první jail, druhý pochvala (pochopil rp)
"Jak pokračuješ ve výcviku?" "Ále mám náročného mistra. Jsem teprve novic a připravuji se na třetí zkoušku." (říká, že má level 12) = oba pochvala

-------------------------------------------------------------------------

2)
Dvě postavy stojí vedle sebe u banky. Celou dobu se nic neděje, ani slůvko a najednou se společně rozeběhnout a jdou zabíjet harpie. V partychatu to vypadá následně :

"
Čau.
Čau, co děláš? Zajdem zaexpit?
Můžem, kam?
Harpie?
Ok
"

Co je špatně? Partychat slouží pro rychlou komunikaci v dungeonech, na questech a podobně. Ale telepatii tu žádná postava n-e-o-v-l-á-d-á. Natož war a rang. Takže takhle taky ne-e.

(Midkemia 2022) Telepatie se povoluje. Nikdo vás nenutí do hry nic psát. Pokud už ale něco napíšete, ať to RP stojí zato.

-------------------------------------------------------------------------

3)
Je to detail, ale i tak to vypadá divně.
Potkáte někoho, kdo je pro vás "Neznámý" a oslovíte ho "Ahoj" či podobně.

Co je špatně?
Nebývá zvykem, aby se lidé, kteří se neznají hned přátelsky oslovovali a div se neplácali po zádech.

Nápověda:
V takové situaci je daleko vhodnější a ne o tolik pracnější pozdrav "Buďte zdráv", "Buďte pozdraven","Zdravím" či podobně.

-------------------------------------------------------------------------

4)
Chat na Discordu:
"
Prodám koně!
Koupim koně.
Kron banka
Ok, jsem tam
"
V hře se sejdou dvě postavy, jedna předá druhé mlčky koně a dostane zpět šek.

Co je špatně?
To samé jako s partychatem - postavy neovládají telepatii a už vidím, jak někde na trhu handlíř přijde za postávajícím člověkem, vrazí mu uzdu koně, ten ani nehne brvou, dá handlíři šek, nasedne a odjede.

(Midkemia 2022) Telepatie se povoluje. Nikdo vás nenutí do hry nic psát. Pokud už ale něco napíšete, ať to RP stojí zato.

Nápověda:
Zkuste si tu scénku skutečně zahrát. Na Discordu se můžete domluvit, tomu nikdo nebrání a je to v pořádku, ale proboha potom se na toho koně u tý banky aspoň zeptejte.
"
Buďte zdráv, vidím,že máte volného koně, neprodal byste ho?
Ano, jistě, akorát sháním kupce.
Kolik za něj chcete?
Vypadáte jako slušný člověk, dám Vám ho za 3500 zlatých, souhlasíte?
*Prohlíží koně*
Ano,to je poctivá cena, tady je máte.
Děkuji,bylo mi potěšením.
Mě také, sbohem
"

Chápu, že každej nepíše všema deseti, ale přesto to hned jinak vypadá. Nemusí to být rozhovor na půl hodiny.

-------------------------------------------------------------------------

5)
Výrazy:
"čeky, oki, :p , bomba atd.." nikdo se jim neubrání,ale zkuste je aspoň nepoužívat desetkrát za sebou.

věty typu:
"spadly mi resisty, už mam durabilitu jen 1/30, chyběj regy, bude quest, atd..."

zkuste se nad tim zamyslet? Řekli byste to samé v reálu? Jde to i jinak. Nemusíte přece každému za každou cenu podat naprosto přesný údaj? Nemůsíte přeci nikomu sdělovat,že vám spadnul fyzickej resist o 17? Řekněte třeba:
"To kouzlo mi nějak ponižilo zbroj, je najednou nějaká křehčí a o trochu hůř mne chrání".
Nebo spadnul vám ohnivej resist? - "Nevim,co se stalo, ale najednou tou zbrojí proniká teplo o dost snáz. Dříve jsem to tolik nezaznamenával."

Durabilita jednoduše - "Ta zbraň se mi v boji téměř zničila, podívejte, už se pomalu rozpadá. Jedna dvě rány a určitě se zlomí"

Regy - "docházej mi bylinky, musim pro nějaké zaběhnout" či "nemám už přísady".

quest - "Něco se děje, zaslechl jsem něco o ... Také jsem slyšel, že se tam vydala hromada dalších dobrodruhů, třeba se nám podaří se připojit".

atd atd... všechno jde okecat

-------------------------------------------------------------------------

6)
Emoty:
Emot je označení pro speciální mluvu, kterou můžete okolí řici jak se tváříte, vypadáte atd. Emot se uvozuje do *, či přímo klávesovou zkratkou dvojtečka mezera. Pozor na špatné použití emotu! Emotem nelze vyjádřit co si vaše postava myslí atd. Emotem lze jen vyjádřit to co ostaní v reálném světe by normálně viděli.
Příklady použití: *brečí*, *ukazuje doprava* atd.
Špatné použití: *myslí si že je hlupák* či i *kouká na Karla Omočku* nikdy nemůže vědět na koho kouká dle jmena, když ho podle jména přeci ostaní vůbec neznají.

----------------------------------------------------------------------------------

7)
A teď asi to nejpodstatnější a zároveň nejtěžší a nejhůř postihnutelný, respektive nepostihnutelný.

RP není jen o mluvě (jak už tu mnohokrát zaznělo), ale RP je o "hraní role". Tzn. zkuste tu postavu skutečně hrát - hrát sní divadlo, divadlo pro ostatní i pro sebe. Vyberte si roli svojí postavy a tu potom hrajte. Ano, role se může časem měnit, ale podstatné je to, aby ostatní měli možnost rozpoznat, jakou že to roli se snažíte hrát! O tom to celé je. Děláte to pro sebe i pro ostatní. Když se tu bude poflakovat 20 impotentních, naprosto stejně hrajících postav, tak si to tu nikdo neužije. Nemůžou být všichni stejní, stejně milí, nebo stejně zlí. Někto je dobrák od kosti, pomáhá, usmívá se na všechny a vychází se všim vstříc. Někdo je záludný, zlý a intrikánský. Ale není to jen o tom, že se bude k ostatním chovat hrubě. Takový člověk se bude snažit využít, zneužít a poškodit ty dobré a hodné. Zkuste zapojovat do svých herních plánů i okolí. Ať už o tom ví a nebo je nevědomě vmanipulováno. Zkuste svůj život na Midkemii žít nejen v monotónních rozhovorech a výpravama na harpie či nějakého dungu. Snažte se to hrát ve skutečné interakci s ostatními, dávat si cíle, dělat plány, kout pikle, vyvolávat konflikty (herní), zapojovat se na jednu či druhou stranu konfliktu, pochlastávat v hospodách, účastnit se hospodských rvaček, zastávat se slabých, podlejzat mocným, získávat si vliv, zbavit se někoho, najímat si lidi na práci, neplatit za práci, neplnit práci, prostě cokoliv. Cokoliv, co bude připomínat skutečný život.
Zkuste si jednoduše promyslet, případně sepsat hlavní rysy a cíle vaší postavy. Potom se vám toho bude daleko snáz držet.

Např.
- budu hrát paladina - bude hodný, nebude mít rád nemrtvé, nekromancery jako služebníky nemrtvých, bude opovrhovat válečníky, které považuje za hrubé primitivní barbary, bude fanaticky věřit ve svého boha, nebude však mít potřebu osvěty a získávání nových duší. Bude mít posvátnou bázeň z mágů.

A je to, mám jasně danej charakter, píchnu si tohle před sebe na nástěnku a koukám při hraní na to při jakýkoliv interakci tak dlouho,dokud se mi to nezautomatizuje a nesžiju se s postavou natolik, že budu ve hře přememýšlet a jednat tak,jak by to dělala nejspíše ona.

-------------------------------------------------------------------------

Takže to je takové (ne)letmé shrnutí toho, co mne v bezprostřední chvíli (hodince) napadlo. To, co jsem zde vypsal jsou ty hlavní věci, které bijí do očí a popravdě už některým trochu lezou na nervy. Zatím jsou se skřípajícími zuby tolerovány,ale postupem času se může stát,že přestanou být tak snadno přehlíženy. Tímto na to upozorňuju a snažím se trochu pomoci. A upozorňuju i na to,že to pomalu může tedy začít být i "odměňováno",tak aby potom nikdo neremcal.

-------------------------------------------------------------------------

Rozšíření k 26.3.09

Stejně jako se normální lidé v životě baví o svých schopnostech ve stylu „jsem šikovný, silný, tupej jak poleno,…“ i naše postavy by měli používat podobné vyjadřování. Číselné hodnoty slouží především k různým výpočtům pro systém nikoliv k holedbání se na lavičce na náměstí.
Tedy ve hře se u skillů, úrovní, statů a podobných věcí nebudou objevovat čísla. Můžete využívat níže navrhnuté možnosti, nebo si používat své nápady (to oceníme více).

Úrovně
I přestože zde máme exp systém, nemůže postava říci, že si jde nasbírat expy. Tudíž i pojem úroveň je velice mimo RP uvažování. Jednou možností je přiblížit svou úroveň pomocí hodnosti, kterou získáváte s postupem po levelech od mistra. Tím máte přibližně řečeno +-5 jaký je level.
Druhá možnost je popsat úroveň pomocí věku. Úrovně v našem světě nahrazují stárnutí postavy. Nově vytvořená postava je vrhnuta do světa v 15 letech. A s každou úrovní o půl roku zestárne. Tedy věk postav se pohybuje mezi 15 a 65 lety. Když vám někdo řekne věk, odečtete 15 a vynásobíte 2. A naopak, když říkáte svůj level jako věk, vydělte ho dvěma a přičtěte 15.

Příklad:
„Ahoj, jsem Josef a je mi 25 (=level 20).“
„Ahoj, já jsem Horacio Žabykuch a je mi 43(=level 56).“

nebo

„Ahoj, jsem Josef a získal jsem titul bakalář.“
„Ahoj, já jsem velmistr Horacio Žabykuch“



Body podpovolání
V našem systému povolání jsou důležité tzv. body podpovolání. Postava jich může mít 0 až 20. Tyto body se rozdělují do dvou podpovolání. O těchto bodech ve hře lze mluvit jako o zkouškách u mistrů těchto podpovolání.

Například: Horacio je mág a má 5 bodů podpovolání u vyvolávače a 15 u bojového mága

Příklad:
„A jak jsi na tom se zkouškami u mistrů tvého oboru?“
„No jo Josefe, já mám 5 zkoušek u mistra vyvolávače a 15 u bojového mága.“( Horacio je mág a má 5 bodů podpovolání u vyvolávače a 15 u bojového mága)



Skilly
Občas postava potřebuje sdělit někomu jinému, na jaké hodnotě má skill. Těžko budete někomu povídat že umíte šerm na 100. Popis ve stylu „já jsme o šermu přečetl 100 stránek“ je taky trochu divný…těžko budete velmistr šermíř když jste si to jen přečetl, že? Jednou takovou doporučenou možností, jak přiblížit hodnotu svého skillu, je vyjádřit číselnou hodnotu vhodnými příslovci.
Doporučení je zde:
0-30 – skoro vůbec se v tom nevyznám/vůbec s tím neumím
31-50 – moc se v tom nevyznám/moc s tím neumím
51-80 – vyznám se v tom (rozumím tomu)/umím s tím
81-100 – výborně se v tom vyznám (výborně tomu rozumím)/ umím s tím výborně
101 a více – umím to dokonale(dokonale tomu rozumím)/umím s tím dokonale

Příklad:
„Ty Horacio a jak se zvládneš kouzlení a sepisování těch svých knih?“ (Horacio má magii na 120 a psaní 80)
„Jen se neboj kouzlit umím dokonale a v psaní knih se docela vyznám.“



Staty
Hodnotu síly, obratnosti a inteligence také nebudete asi vyjadřovat číselně. Když se vás kamarád v posilovně zeptá, jak jste silní, taky mu neřeknete že máte sílu 100. A říkat, že uzvednete 100 uncí podle toho že vaše síla je 100 taky není moc vhodná volba, protože s takovou silou unesete mnohem víc (v tomto případě 250 uncí). A jak byste popisovali číselně inteligenci už raději neuvažovat. Proto je zase vhodné k tomu použít příslovce pro označení toho, jak jste silní/obratní/chytří.
Doporučit můžeme následující stupnici:

Síla Obratnost Inteligence
30-70 velice slabý velice nešikovný velimi hloupý
71-110 slabý nešikovný hloupý
111-150 silný šikovný chytrý
150+ velmi silný velmi šikovný velmi chytrý


Příklad:
„Horacio slyšel jsme že mágové jsou sice chytří, ale nic moc silní, jak jsi na tom ty?“ (Horacio má sílu 70 a inteligenci 120)
„To jsi slyšel dobře, jsem sice slabý ale chytrý, i když ne tak jak bych chtěl.“


V případě, že potřebujete z nějakých důvodů znát přesnější hodnotu skillu či státu můžete říci že jste sice slabý ale zase ne moc, tak nějak středně v porovnání s ostatními. A kamarád už ví, že jste ve středu navrženého rozmezí. Rozvíjejte svou fantazii a tvořivost.